Gastblog Leonie
Als onderwijskundige vind
ik het vooral leuk om te zien wat Gerrie hier allemaal doet. Met haar ben ik
onder andere
langsgeweest bij een aantal preschools (kleuterscholen voor 2- tot 6-jarigen). Gerrie heeft namelijk boxen gevuld met speelgoed en spelletjes, en nu gaan we kijken hoe de spullen gebruikt worden. Voorafgaand hebben ze een training gehad over hoe ze de spullen kunnen gebruiken en bijvoorbeeld ook dat leren tellen tijdens voorlezen veel leuker is dan simpelweg de getallen 1 t/m 10 opdreunen... En dan is het de bedoeling dat ze er op hun eigen school mee aan de slag gaan, maar dat valt nog niet mee als je verder geen lerarenopleiding hebt gedaan. Veel leerkrachten zijn wel echt enthousiast om aan de slag te gaan en willen graag nieuwe dingen leren. Maar daardoor is het misschien extra frustrerend dat ze nogal eens niet op komen dagen: ‘omdat het regent’, ‘omdat m’n kind ziek is’, ‘omdat...’.
langsgeweest bij een aantal preschools (kleuterscholen voor 2- tot 6-jarigen). Gerrie heeft namelijk boxen gevuld met speelgoed en spelletjes, en nu gaan we kijken hoe de spullen gebruikt worden. Voorafgaand hebben ze een training gehad over hoe ze de spullen kunnen gebruiken en bijvoorbeeld ook dat leren tellen tijdens voorlezen veel leuker is dan simpelweg de getallen 1 t/m 10 opdreunen... En dan is het de bedoeling dat ze er op hun eigen school mee aan de slag gaan, maar dat valt nog niet mee als je verder geen lerarenopleiding hebt gedaan. Veel leerkrachten zijn wel echt enthousiast om aan de slag te gaan en willen graag nieuwe dingen leren. Maar daardoor is het misschien extra frustrerend dat ze nogal eens niet op komen dagen: ‘omdat het regent’, ‘omdat m’n kind ziek is’, ‘omdat...’.
En ondanks het
enthousiasme en de training vooraf, wordt er nog niet altijd optimaal gebruik
gemaakt van de materialen uit de box. Daarom is het goed om zo nu en dan bij
een school langs te gaan, te observeren en verbeterpunten aan te dragen. En dat
allemaal om de kinderen betere kansen te geven; een goede start waardoor ze het
later op school hopelijk ook beter doen. Want onderwijs is het krachtigste
wapen dat we kunnen gebruiken om de wereld te veranderen (Nelson Mandela)!
Eerlijk gezegd vind ik
veel preschools meer op een creche dan op een kleuterschool lijken. Het komt op
mij soms meer over als oppassen dan op leren, maar dat komt misschien ook deels
doordat er geen tafels en stoelen zijn en alles op de grond gebeurt.
Van vergaderen houden ze
hier ook en zo heb ik ook wat uurtjes op het kantoor van ECD (Early Childhood Development) doorgebracht om dingen te bespreken en plannen te maken.
’s Middags help ik ook de
buurmeisjes nogal eens met hun huiswerk, met name de jongste twee. Engels en
rekenen zijn best moeilijke vakken! Met veel geduld oefen ik met het leren
lezen van engels, maar het valt niet mee om die losse klanken samen te rijgen
tot een woord! Voordat ze alle klanken van een woord hebben ontcijferd, zijn ze
de eerste alweer vergeten ;) Rijtjes stampen kunnen ze heel goed, zo kunnen ze
best het alfabet en de tafels opdreunen, maar hoe pas je zo’n rekensom nu
eigenlijk toe? Gelukkig heeft auntie Gerrie handige telramen!
Ook heb ik een dag met
het SMART Centre (waar Hans werkt) mee mogen lopen. We gingen langs bij drie
waterpompen die onlangs zijn geïnstalleerd, om te kijken of ze het nog goed
doen. Bij twee werden wat kleine reparaties uitgevoerd. Nu heb ik weinig
verstand van techniek, maar het was erg leuk om een dag op het platteland door
te brengen, te genieten van een mooie omgeving en te horen wat een verschil
zo’n waterpomp voor mensen maakt!
Er gebeurt hier dus
genoeg mooi werk in Malawi, maar er is ook nog een lange weg te gaan! Blijf
betrokken in gebed, donaties, kaartjes (die hier een ereplaatsje aan de muur
krijgen!) etc., zodat nog veel mensen in Malawi bereikt mogen worden met het
evangelie :)
Heel leuk Leonie. Een mooie (na)beschouwing is het. Allemaal - kan ik nu zeggen! - de hartelijke groeten. Dieks
BeantwoordenVerwijderen